Doet ie het of doet ie het niet - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu Doet ie het of doet ie het niet - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu

Doet ie het of doet ie het niet

Blijf op de hoogte en volg Raf

09 Mei 2017 | Curaçao, Curaçao

Het is maandagmorgen, we zijn toch wel een beetje gespannen. Hoe zal Raf het gaan doen? Thuis gaat het in ieder geval goed. Hij loopt (!) zelf helemaal naar het CDTC. Normaal gaat Raf in zijn buggy zitten…nu zit eend in de buggy. Die mag vandaag mee.

Zoals elke dag start Bibi de dag in haar werkkamer met oefeningen. Wij wachten vol spanning buiten. Na een half uur komt daar onze kleine man met een brede smile naar buiten en om zijn nek een medaille. Super trots!

Binnen heeft Raf hard gewerkt. Hij is zelfs 1x zelf in de hangstoel geklommen. Ze hebben gespeeld met poppen. Pia was daar zaterdag tijdens de Familyswim al mee begonnen. Hij koos de politieman, de dokter en de clown. Hij verzint een ander verhaal dan zaterdag. Bibi vindt dat Raf veel fantasie heeft (zei Pia zaterdag ook al). De poppen mogen ook meedoen in het parcours.

Het pak aantrekken ging ook prima. Heerlijk om te horen. Voor elk onderdeel dat Raf goed deed, geeft Bibi Raf een medaille. Deze werden allemaal om de nek van eend gehangen.

Daarna natuurlijk lekker op het dok en in het water aan de gang met Nubia. Steeds weer een grote glimlach. Het lijkt er op dat Bibi en Raf in het water hele gesprekken aan het voeren zijn. Vanaf ons punt kunnen we zien dat ze aan het kletsen zijn, maar we kunnen niet verstaan waar het over gaat. Is het gezellig of een discussie. Na afloop vertelt Bibi dat Raf vertelt heeft dat hij in het ziekenhuis gelegen heeft. Buikpijn, spugen, slangetje in zijn neus, maar ook dat hij niet kon plassen en dat hij toen een slangetje in de piemel heeft gehad. Plus een stukje cardiologie is ook aan bod gekomen, want Zeb is ziek bij zijn hart. Zo schattig.

Geweldig hoe Bibi dit soort ontspannen gesprekken ook meteen weer weet te koppelen aan therapie. Ze vraagt Raf eerst waar hij blij van wordt: “Bobbie en Ernst”. En waar wordt je verdrietig van? “Weet ik niet”..op een hele speelse manier schakelt ze door naar emoties.

Op het dok verder met de mondmotoriek en kauwen. Eerst met het trilstaafje zijn mond oefenen. Daarna een eerste hapje brood met chocopasta. Raf kauwt heel goed. Zelfs als Bibi zegt nu de andere kant, weet hij het brood met zijn tong keurig te verplaatsen en kauwt rustig verder. Af en toe schiet zijn tong naar buiten bij het slikken. Maar als Bibi dat zegt schiet de tong weer keurig naar binnen.

Dit gedeelte heeft ook nog een verborgen test in zich. Want Raf eet niet alleen stukjes brood met chocopasta, maar ook met pindakaas. De vraag is of Raf pindakaas echt niet lekker vindt, of dat hij uit gewoonte direct bah zegt. Op het dok eet hij beide versies zonder te klagen. Als Bibi zegt dat hij pindakaas heeft gegeten is het “bah vies”. Vanmiddag thuis test 2.

Als Raf na het omkleden naar buiten komt toont hij direct al zijn medailles, meteen gevolgd door “pindakaas vies”. Wat een kerel!!!

In het nagesprek met Bibi bespreken we dat het bijzonder is dat hij hier in 2 dagen 2 verhalen bedenkt. Thuis speelt hij altijd dezelfde verhaallijn. Ook met de poppen. Bibi heeft gelijk alweer ideeën, morgen gaat ze in een andere kamer werken om te zien wat er dan gebeurt. Plus ze gaat verder met de emoties van Raf. Wat een kanjer is Bibi, vol energie en zo betrokken. Geweldig. Pia doet het ook geweldig.

O ja, thuis moesten we nog een pindakaas test doen. Raf proeft het meteen; “bah pindakaas vies” en haalt het stukje brood meteen uit zijn mond. Even appen aan Bibi….

• 09 Mei 2017 - 18:45

Annemieke:

Hoi Lievers,

Wat een bijzonder verslag weer. En wat een vorderingen maakt Raf zeg. Lijkt me ook een cadeautje voor jullie.
    Bijzonder om op een andere manier prikkels te ervaren. Lijkt me best spannend om met een spiegel boven je een hindernis te nemen.
    Fijn ook om te zien dat er na een moeizame therapie dag weer zo'n prachtige positieve dag komt.
    Dat geeft je ook weer moet.
    Raf je bent een kanjer.
    En Zeb het liefste broertje die je kunt hebben. :-]

Liefs van ons

• 09 Mei 2017 - 19:11

Karola Schipper:

Wat een prachtige therapie is dit voor jullie alle vier. Ik bewonder de wijze waarop jullie en ook jullie begeleiders zaken op- en aanpakken.

Het pindakaasverhaal gaf een glimlach. Jullie ervaringen maar ook herkenning van mijn eigen zoon hoewel toch natuurlijk weer net even anders.

Jullie zouden een boek moet schrijven over jullie ervaringen. Het is zo mooi om te lezen!

Ik ben het eens met de schrijver hierboven (Annemieke). Raf is een kanjer en Zeb het liefste broertje!

Ook leuk om te vertellen:

Een jongetje uit Zeb zijn groep vraagt mij elke dag wanneer Zeb terugkomt. Gisteren vertelde ik hem dat ik hoop dat hij 22 mei weer terug is. Hij vroeg door: 'Hoop je het of denk je het of weet je het zeker?' 'Mijn antwoord was dat ik het heel, heel, heel erg hoop. Zijn antwoord was dat hij het ook heel erg hoopt want hij mist hem heel erg. 'En jij ook, hè?' Ja, juf mist hem ook heel erg....

• 09 Mei 2017 - 20:41

Henk:

Onze intelligente boef!
    En dan die humor.....
    Heerlijke vent,
    super kleinzoon.
    Maar hetzelfde geldt voor Zeb hoor!
    Love Dad/opa

• 11 Mei 2017 - 03:14

Cher:

Heerlijke foto's.... de smile van Raf & samen met Bibi
    Dit zijn kippevel momenten !!

• 11 Mei 2017 - 09:32

Loes De Graaff :

Zo leuk om de verslagen te lezen , en ook wij leren weer dingen ,
    Ik vindt het ongelooflijk hoe Bibi in dit geval gelijk weer mogenlijkheden ziet om op
    situaties in te springen ,knap hoor
    Begrijp heel goed hoe waardevol dit voor jullie is
    Oke geniet van alles
    Liefs loes en Willem

• 11 Mei 2017 - 15:48

Anouk:

Wat een heerlijke verhalen om te lezen. En wat een stappen worden er gemaakt met de therapie! Ongelofelijk goed! Leuke foto's ook!

• 12 Mei 2017 - 00:30

Henny:

Lieverds, wat 'n bijzondere ervaringen doen jullie daar op. Waren ook heel benieuwd hoe
    Raf het verder zou doen! Wat een prachtig werk doen deze mensen.en wat fijn dat jullie dit voor Raf kunnen doen!
    Geniet Zeb ook? En jullie komen jullie ook weer een beetje tot rust? Liefs Frans en Henny

• 13 Mei 2017 - 16:08

Danny: