Raf heeft niet met Nubia gezwommen vandaag! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu Raf heeft niet met Nubia gezwommen vandaag! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu

Raf heeft niet met Nubia gezwommen vandaag!

Blijf op de hoogte en volg Raf

07 Mei 2017 | Curaçao, Curaçao

Het is pas de derde keer in de geschiedenis van het CDTC zegt Bibi, dat ze tijdens een sessie niet met de dolfijn gaan zwemmen. Nou Raf gefeliciteerd je Top 3 notering bij het CDTC heb je te pakken!

De dag begint thuis heel goed. Hij heeft zichzelf nagenoeg alleen aangekleed. Dat vertelt hij Bibi vol trots. Dus vol goede moed gaan we binnen van start. Daar wekt Raf prima. Bibi geeft hem de opdracht om een bal op verschillende manieren naar de overkant te krijgen. Hij mag alles gebruiken wat er ligt. In eerste instantie moet Raf even goed nadenken hoe dat zou kunnen. Dan schop hij bal 1 naar de overkant. Dat levert natuurlijk direct een beloning op, dikke duimen! Dan rollen, en vervolgens gooien. Elke keer krijgt Raf een positieve feedback van Bibi en Pia. Daarna wordt het lastig. Raf besluit om met een stok de bal naar de overkant te tikken. Heel creatief en dus weer dikke duimen! Daarna nog een kruipoefening; vooruit kruipen en achteruit kruipen. Dat laatste deed onze kleine man ook heel goed!

Tijd om zich klaar te maken voor Nubia. Het uitkleden gaat heel goed. Raf moet zijn swimsuit aantrekken. De benen en arm één gaan goed, maar dan gaat meneer een strijd aan. Arm 2 gaat er een stukje in, maar niet helemaal. Arm erin en eruit Hij vertikt het om het pak echt aan te doen. Waarom hij dit doet is een raadsel. Bibi en Pia wachten.

Bibi komt even naar buiten om te vertellen dat het nog even kan duren. Ze stemt ook nog even af met Fae de psychologe wat nu verstandig zou zijn om te doen. Ze besluiten met Raf te gaan praten in plaats van te blijven afwachten. Hij maakt er een strijd van. Wat Bibi ook voorstelt hij weigert. “Wil je met Nubia zwemmen?”. Dat wil meneer wel. “Dan moet je je wel je pak even aan doen”. “Nee” gecombineerd met een heel uitdagend / brutaal gezicht. Zelfs helpen vindt meneer niet goed. Al die tijd praat Raf wel met zichzelf: “Raf aankleden, nee niet, Zeb kijken, Nubia zwemmen”….maar toch niet aankleden.

Dit is gedrag wat we thuis ook veelvuldig hebben. Strijd!
Raf wil zijn kleren niet aan, hij wil niet eten, hij wil niet stoppen (vb tv of Ipad kijken), wil niet komen. Meneer wil iets niet doen en zet alles in om de zaak te saboteren (treuzelen / weigeren / niets doen / huilen /moe/ met een lief stemmetje “spannend of weet ik niet”).
De andere variant is dat Raf iets op zijn manier wil doen (volgorde). Het kan dan nog maar alleen op die manier. Op zo’n moment komt Raf in een soort van tunnel - “one way” - en is hier niet uit te halen. Bibi ervaart dat vandaag ten volle……

Raf is al 9 jaar oud, toch kun je op dit soort momenten niet met hem praten om boven water te krijgen wat er is. We hebben alleen nu wel een extra dimentie, Raf heeft veel meegemaakt met Zeb en kan deze emoties niet met ons bespreken. Bibi en Fae (psychologe) willen worstelen of dit invloed heeft op de situatie. Aan Bibi, Pia, Fae en het team om nu te bepalen hoe we deze barrière gaan slechten. Ze gaan het bespreken.

Tot slot gaat Bibi nog wel even met Raf kijken bij Nubia. Bij het afscheid geeft Raf zowel Bibi als Pia een dikken knuffel. Onderweg is Raf rustig …

Omdat de sessie ruim een half uur over tijd is gegaan hebben we geen mogelijkheid om het feed back gesprek te voeren. Bibi komt dit uiteindelijk ’s middags op het strand doen….zo lief!

• 07 Mei 2017 - 12:21

Karola Schipper:

Vandaag met dikke tranen in mijn ogen jullie verslag gelezen.

Groet,
    Karola

• 07 Mei 2017 - 12:40

Evanthia:

Wat zou je graag in dat koppie willen kijken hè! Zo herkenbaar dit en heftig om te lezen. Goed dat jullie verslag doen zodat buitenwereld een indruk krijgt van jullie dagelijks leven. Die lieve therapeuten zou je wel mee naar huis willen nemen. Ben benieuwd naar het vervolg.... dikke kus van ons! Liefs Evanthia

• 07 Mei 2017 - 13:15

Arjen, Joan, Jill En Noor:

Indrukwekkend verslag..Heel frustrerend op het moment maar misschien ook wel weer goed dat Bibi en de andere therapeuten dit zien. Hopelijk kunnen ze jullie nu handvatten meegeven om hier thuis mee om te gaan. Heel veel succes en dikke kus van ons 4en

• 07 Mei 2017 - 13:22

Cher:

Phoe heftige ochtend.... vandaag lekker niks. Chillen haha ben heel benieuwd hoe het mrogen gaat KUSSS

• 07 Mei 2017 - 13:41

Krijn:

Die Raf, nu nog van de nek van een giraffe glijden en je door een olifant laten douchen en het jongensboek is af :)

• 07 Mei 2017 - 14:06

Carmen:

• 07 Mei 2017 - 16:11

Nadja:

Hè vriendjes, wat een dag.
    Gek genoeg, maar wat een erkenning voor jullie dat hij ook daar hetzelfde gedrag vertoond als thuis, terwijl er zo'n beloning op hem staat te wachten.
    En wat goed voor ons allemaal dit te lezen. Ook mooi te lezen, dat ondanks dat de therapeuten zelf ook niet helemaal kunnen inschatten wat de blokkade is, ze toch consequent blijven. Eigenlijk dus een enorme dag om van te leren!
    Een terugval is niet erg, morgen nieuwe dag, nieuwe kansen.
    Liefs van Dortjes

• 07 Mei 2017 - 21:57

Annemieke:

Heftig om te lezen wat jullie iedere dag mee maken. Het klinkt misschien raar, maar fijn dat het nu ook daar gebeurd zodat je misschien straks handvaten mee naar huis krijgt.
    Je zou toch denken dat hij zijn grote beloning niet laat schieten.
    Mooi ook om te lezen hoe de therapeuten daar weer mee om gaan.
    morgen is er een nieuwe dag en gaat het vast weer beter. Liefs Andy en Annemiek

• 08 Mei 2017 - 09:44

Marcel & Yve:

Lieverds.

Wat zouden we allemaal graag willen weten wat er in zijn koppie omgaat.
    En wat zou t fijn zijn als hij dat leert onder woorden te brengen en duidelijk
    te maken. Gelukkig hebben jullie de komende dagen daar om weer verder te
    bouwen, samen met het fantastische team en Nubia : ))

Dikke knuffel

• 08 Mei 2017 - 10:49

Ben , Ingeborg & Bram:

Ha lieve Raf, Zeb, Ingeborg En Mark

Wat leuk en mooi om jullie verslagen te lezen . Zo ver weg maar ook toch weer zo dichtbij!
    Wat maakt Raf een sprongen zeg , Kanjer! Er zullen misschien nog meer zware momenten komen , maar Raf zal daardoor ook weer nog veel meer andere dingen gaan bereiken .
    Kanjers zet m op :)

Liefs Ben Ingeborg & Bram

• 09 Mei 2017 - 10:00

Hedyvdam:

Sjonge jonge.... Indrukwekkend allemaal zeg...Geweldig dat jullie dit allemaal doen! Mag dit jullie allemaal ten goede komen!

• 09 Mei 2017 - 10:06

Groep Paars:

Hoi lieve Raf.
    We zitten met groep paars naar jou foto s te kijken.
    We hebben jou veel te vertellen, Dees is morgen jarig.
    We hebben ook een meester in de klas, daar mogen we om de beurt mee werken.
    Heel veel plezier bij de dolfijnen, maar kom snel weer naar groep paars.
    dikke knuffel van ons allemaal.

• 09 Mei 2017 - 17:02

Loes De Graaf :

Hallo Fam
    Als ik dit zo lees krijg je wel een beter beeld hoe moeilijk het is om
    Op situaties te reageren ,wat moet je wel en wat moet je niet .
    Dat is denk ik moeilijk in te schatten , fijn dat jullie daarin geholpen worden .
    Wel verder hoop ik dat jullie nog lekker genieten van het vrij zijn en het strand .
    Kijk weer uit naar het volgende verslag
    Groetjes Loes en Willem

• 09 Mei 2017 - 18:12

Michel, Melanie, Wouter En Stijn:

Hoi luitjes! Wat goed te horen dat de afgelopen dagen als een feest zijn geweest. Helaas nu een klein dompertje. Normaal gesproken te verwachten, toch? Maar de flow volgend, de komende dagen gaat het weer helemaal goed komen. Kan niet anders. We hopen dat jullie naast de therapie nog lekker kunnen genieten van zon, zee, strand... en elkaar! Liefs van ons.

• 09 Mei 2017 - 20:05

Henk:

Oei..... interessant, een "upside van down"
    "gevecht "tegen Raf's intelligentie.
    Lijkt dat er iets meer nodig is dan rust, regelmaat en reinheid.
    Lieve Mark en Ink, naast verwondering blijft, en groeit, bewondering.....
    Liefs, Dad/opa