Who's the boss?! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu Who's the boss?! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu

Who's the boss?!

Blijf op de hoogte en volg Raf

05 Mei 2017 | Curaçao, Curaçao

Vandaag was een enerverende dag! We zijn op zoek naar wat Raf nu wel kan en wat hij niet kan. Is hij echt bang of is het een excuus? Is hij echt moe of is het een excuus?

Eén ding is zeker; het maakt Raf niet uit wie hij tegenover zich heeft zitten. Hij wil bepalen wat er gebeurt, wie het doet en wanneer. Maar laten we nu net voor dit soort dingen 8.000 km gevlogen hebben…

De dag begint heel gezellig. Raf is vrolijk en gaat gezellig mee met Bibi. Binnen heeft hij weer een parcours af te werken. Het is bijna hetzelfde als gisteren, maar nu is er ook een bal bij. Daar moet hij op gaan liggen en zijn handen moet hij dan op de grond doen. Hij begint goed aan de oefening, maar schrikt dan als hij door heeft wat hij aan het doen is! Ineens is het eng!

Raf gaat nadenken. Bibi en Pia stemmen in het Engels af hoe zijn gezichtsuitdrukking op dat moment is. Die is ontspannen, zelfs een beetje uitdagend. Ok, dat betekent doorgaan! Uiteindelijk doet Raf het dus toch.

Buiten is er weer een nieuwe strijd …. Raf doet namelijk niets. Pia moet het kleedhokje uit, zodat Raf er alleen is. Ze horen hem tegen zichzelf praten; Raf zwembroek aan, nee,..hij is in gevecht met zichzelf, maar dan hardop. Uiteindelijk vraagt hij Bibi om hulp, ze komt wel, maar helpt hem niet hij kan het zelf. Resultaat: Raf is nog steeds niet aangekleed, moet het nog steeds zelf doen….maar komt wel als laatste (20 minuten later) bij zijn dolfijn. Oeps!

Met Nubia in het water doet Raf het geweldig. Knuffelen, handen, voeten op Nubia. Kaartje kiezen gaat ook heel goed. Op het dok moet Raf liggen. Pia droogt zijn armen en benen af met diepe druk. Dat vindt Raf lekker, maar hij wil het ook zien. Maar dat was niet de bedoeling. Raf moet zich overgeven, hij is niet in control. Moeilijk!

Aan het einde van de sessie weer op de rug bij Bibi. Bij de bak vinnen schoonmaken gaat vandaag meteen goed. Als Bibi Raf op de grond wil zetten blijft hij als een aapje aan haar hangen, beentjes mooi opgetrokken. Bibi zegt later; hij had de strijd bij de bak verloren en zocht direct een nieuw strijdpunt. Want hij wil in control zijn.

Maar er zijn nog genoeg andere gebieden waar je ook kan strijden moet Raf gedacht hebben. Aankleden, laat ik daar ook eens een strijd van maken! Weer weigeren, weer wachten……….
Pia en Bibi verlaten het kleedhok en weer horen ze Raf met zichzelf in discussie gaan. Dit heeft meer dan een uur geduurd! Hij werd een beetje gered door het feit dat Bibi haar volgende therapie ging starten dus er moest iets gebeuren…..anders had Raf er wellicht nu nog gezeten!

Het bijzondere is, dat hij zichzelf uiteindelijk wel zelf grotendeels aankleed! De boef!!!
Redelijk wit en gesloopt komt Raf aanlopen. Helaas ook deze dag op punten verloren!

Mark en Zeb waren al weg, Checkpoint was al begonnen….maar het deerde niet…..

’s Middags nog even naar het strand, maar om 6 uur lag onze kleine strijder lekker in zijn bedje…dromen….waarover…who knows …

In de tussentijd heeft Zeb lekker gesnorkeld met zijn groepje. In de middag waren alle jongens weers op het strand voor een lange pot strandvoetbal, afgewisseld met lummelen in de zee, om dan weer snel op het strand verder te voetballen. Tot de schemering ….. hij geniet. Helaas gaan de meeste kinderen de komende 2 dagen weer naar huis.

• 05 Mei 2017 - 06:46

Karola Schipper:

Diep onder de indruk!

• 05 Mei 2017 - 07:14

Evanthia:

Fijn dat duidelijk is voor welke dilemma's Raf staat. Wel heftig voor Raf (en jullie). Knap hoe hij het doet! 1:1 therapie is toch geweldig! Aandoenlijk te lezen hoe Raf met zichzelf in discussie is... inderdaad indrukwekkend!!! Veel liefs xxxx

• 05 Mei 2017 - 08:39

Marianne:

Wat een super goede berichten! Er wordt precies gewerkt aan hetgeen Raf nodig heeft!! Ik kan me helemaal voorstellen hoe hij zichzelf steeds tegenkomt. Fijn om daar nu echt lekker dagelijks de tijd voor te hebben en vanuit vertrouwen en veiligheid hier speels en met de dolfijnen aan te kunnen werken.
    Geniet en veel liefs!

• 05 Mei 2017 - 09:47

Cher:

Een gouden combi Raf & Bibi & Nubia :)
    Raf gaat zo wel zijn grenzen over, inspannend voor
    de kleine man. Daarna lekker chillen
    Zeb heerlijk buiten ravotten, fijn
    Gaan de rode en gele kaart omhoog vanaf balkon ?? hihi

X

• 05 Mei 2017 - 11:29

Loes De Graaff:

Wat een prachtige ervaringen allemaal
    En wat een goede leerschool , begrijp heel goed nu hoe fijn het is voor jullie ,
    omdaar te zijn en zo heel veel dingen met elkaar te leren
    Geniet weer lekker van deze dag en het strand en zo
    Groetjes van Loes en Willem

• 05 Mei 2017 - 17:35

Henk:

...... één grote uitdaging voor onze kleine man.
    Love, Dad/opa

• 05 Mei 2017 - 19:22

Annemieke:

Met kippenvel heb ik jullie verhaal gelezen van gisteren en vandaag. Ik ben diep onder de indruk van de therapie die Raf volgt. Heel intensief voor hem maar zeker ook voor jullie. En wat een grenzen is hij aan het verleggen. Een dikke duim voor Raf.

Heerlijk dat ook Zeb zo geniet en dat jullie af en toe ook even rust momenten hebben.
    Zet hem op Raf en jullie lekker geniet en veel plezier.
    Liefs Andy en Annemiek

• 06 Mei 2017 - 07:10

Jolie:

Wat superboeiend, al die ontwikkelingen!!
    Zo fijn om het mee te mogen volgen, je beschrijft het ook zó levendig, ik 'zie' het helemaal voor me.
    Dankjewel voor het delen

• 06 Mei 2017 - 09:24

Nadja:

Lieve allemaal, ik vind het sneu maar ook lachwekkend om te lezen, de controle strijd van de kleine draak. Ik zie zijn lieve " eng" al voor me.
    Als dit toch een uitwerking mag hebben voor jullie thuis....dan weet je gewoon niet wat je meemaakt, geen discussie meer over alles. Tijd over straks!
    Fijn te lezen dat Zeb zo kan voetballen en geniet. Kus!

• 09 Mei 2017 - 10:08

Hedyvandam:

En die Zeb dan...!! Voetballen, snorkelen...nie normaaaaal....! Super Zeb...Geniet maar lekker!