Dokdag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu Dokdag - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Raf Hooijberg - WaarBenJij.nu

Dokdag

Blijf op de hoogte en volg Raf

04 Mei 2017 | Curaçao, Curaçao

Vandaag was het dokdag. Dat betekent dat Raf zijn grote broer de hele sessie mag bijwonen. Raf is trots dat Zeb erbij is.

Binnen doet Raf weer hetzelfde parcour als gisteren, alleen zijn de tegels nu vervangen door de zachte varianten, plus een bak met zand. Normaal niet de lievelingsondergrond van Raf. Het bijzondere is dat Raf bij het doen van de oefening niet eens gemerkt heeft dat hij door een bak met zand is gelopen. Pas als Bibi hem vraagt hoe het zand was, zegt hij: "zand. waar?". Om er zeker van te zijn dat het zand is gaat hij er zelfs met zijn handen eraan voelen!

De schommel gaat vandaag beter dan gisteren. Hij heeft al minder hulp nodig. Maar dat neemt niet weg dat hij Bibi enorm loopt uit te dagen. Zo heeft hij gisteren gezegd dat hij niet kan springen, ook niet op een trampoline. Maar helaas voor Raf, het is dokdag dus Zeb is er bij! Hu Raf kan echt wel op een trampoline springen!!! De boef! Dus de volgende oefening was op de trampoline.

Dan met elkaar naar het dok. Ook hier moet Raf springen. Vanaf de steiger op het eerste deel van het dok (oma's: dat is echt niet hoog hoor!). Raf zegt meteen "spannend" en "durf ik niet". Bibi weet hier wel raad mee....en Raf springt uiteindelijk. Kanjer!

Kiezen gaat vandaag al sneller. Hij heeft snel door dat Bibi anders gewoon gaat wachten. Dus "weet ik niet" wordt al heel snel gevolgd door een correct antwoord. Onze kleine schat is een meester in het uitdagen van zijn omgeving. Met die lieve blik van hem, dat schattige stemmetje "durf ik niet / kan ik niet"....

Daarna met Nubia in het water aan de gang. Hij ligt met zijn rug op Nubia, met zijn voeten op Nubia (allemaal prikkels), hij laat Nubia springen. En dat alles steeds gevolgd door een grote grijns. En Zeb, die geniet op het dok naast Anouk (dolfijnentrainster). Plus hij laat de kaartjes aan Raf zien waaruit hij moet kiezen.

Tot slot gaat Bibi op het dok met Raf aan de gang. Ze wikkelt hem helemaal in in een mat. Daarna gaat ze op hem drukken. Zeb mag meehelpen. Bibi gaat zelfs een aap nadoen die steeds op hem springt (Raf is als de dood voor apen - en dat weet Bibi). Raf laat alles toe. Deze diepe druk - spelenderwijs - helpt hem zijn lichaam voelen.

Tot slot nog de mondmotoriek. Raf moet aangeven wat er moet gebeuren (mond - tong - van oor naar kin - tanden) plus wie het moest doen (Bibi - Pia of Zeb). Raf doet het op zijn Rafs; ik weet het niet. Maar ook nu heeft hij snel door dat hij dit op deze manier niet gaat winnen, dus hij kiest wat en wie het moet doen.

De dag zit er bijna op. Terug naar het materialenhok en daarna omkleden. Het eerste stuk gaat Raf weer op de rug van Bibi. Daarbij zakt Bibi een paar keer door haar knieën en hangt wat voorover. Normaal vind Raf dat eng, maar het gaat super.

Bij de materialenruimte moeten de vinnen en de zwarte bak schoongemaakt worden. Raf gaat weer op de rug van Bibi en zij zakt dan door haar knieën. Nu zegt Raf spannend. Bijzonder, want op het dok deed ze dezelfde oefening en toen ging het wel goed.

Zo makkelijk komt Raf hier niet van af. Bibi neemt de tijd. Wie wint?
Hij moet op haar rug om de vinnen te wassen en op het dok deed hij dezelfde beweging. UItiendelijk gaat Raf het doen. Geweldig! Therapie loopt wel bijna een half uur uit, maar dat had Bibi er voor over...

Dus als wij nu een keer te laat komen dan weten jullie wat voor strijd wij thuis gehad hebben.......

's Middags hebben we met elkaar lekker op het strand naar Ajax gekeken. Raf heeft genoten. Glaasje appelsap er bij. Daarna met elkaar zwemmen. Zeb en ik hebben daarna met allemaal jongens en vaders op het strand gevoetbald tot na zonondergang. Genieten!!!

• 04 Mei 2017 - 07:06

Anouk Rimmelzwaan :

Wat ongelooflijk mooi om deze verhalen te lezen. Het doet mij goed te weten/lezen dat jullie in zulke goede handen zijn.
    Leren/oefenen en genieten op hetzelfde moment. Super!

• 04 Mei 2017 - 07:23

Roy En Vares:

Zo leuk om via deze weg er stiekem een beetje bij te zijn. Wat doen Raf en Zeb het toch goed!

En dan die momentjes van samen genieten na de therapie, echt kostbaar!

Knuffels voor allemaal!!!

Chanella:

❤️❤️❤️

• 04 Mei 2017 - 08:21

Martin Klok:

Geweldig dat jullie als gezin dit zo allemaal kunnen doen, nuttig maar toch ook een heerlijke vakantie zo!

• 04 Mei 2017 - 08:44

Rob En Henny:

Lieve luitjes,

Wat heerlijk om er via het verslag toch een beetje bij te zijn,
    Geniet ervan.

Even voor Zeb Van harte met de mooie wedstrijd van Ajax

Op naar de finale.

• 04 Mei 2017 - 09:03

Karola Schipper:

Prachtig!

• 04 Mei 2017 - 12:12

Cher:

Raf !! kleine boef ben je haha
    Zeb, ben je niet van je kruk gevallen van blijheid ? :)

XXXX

• 04 Mei 2017 - 15:54

Henk:

Nou dat was een dag met een druk programma zeg: via het zand naar de schommel en de trampoline, dan vanaf de steiger springen en vervolgens het water in. Hard werken met Nubia en bibi.
    Nou Ajax kijken was ook "slopend", maar met goede afloop. Vervolgens de mannen nog voetballen op het strand...... Wat zullen jullie daarna geslapen hebben.
    Lekker verder genieten!
    Knuffels, Dad/opa

• 04 Mei 2017 - 18:46

Danny:

Heel gaaf en Zeb ook gaaf dat jij nu lekker mee hebt mogen genieten van de dolfijnen en hebt kunnen helpen bij de opdrachten!